Komentarz Hieronima Mt 3,1-12

(3,2) Pokutujcie, albowiem przybliżyło się królestwo niebieskie. Jako pierwszy przepowiada królestwo niebieskie Jan Chrzciciel, aby Jako poprzednik Pański był uhonorowany takim przywilejem. 

(3, 3) Ten to jest bowiem, o którym powiedział prorok Izajasz: Głos Wołającego na pustkowiu: Gotujcie drogę Panu, prostujcie ścieżki dla Niego.(Iz 40,3)
Przygotowywał dusze wierzących, pośród których miał przechadzać się Pan, aby -będąc czystym -mógł kroczyć po najczystszych drogach, mówiąc: Będę mieszkał wśród nich i się przechadzał, i będę ich Bogiem, oni zaś będą mi ludem.(Kpł 26,12, Ez 37,27) 
Porfiriusz zestawia ten fragment z początkiem Ewangelii Marka, gdzie jest napisane: Początek Ewangelii o Jezusie Chrystusie Synu  Bożym; jak jest napisane u proroka Izajasza: Oto Ja posyłam mego anioła przed Tobą. aby Ci przygotował drogę Twoją, głos wołającego na pustkowiu: Gotujcie drogę Panu, prostujcie ścieżki dla Niego. Ponieważ to świadectwo jest ułożone z proroków Malachiasza i Izajasza, pyta on, w jaki sposób możemy sądzić, że cytat ten został wyjęty z samego tylko Izajasza. Wielu kościelnych mężów udzieliło mu już na to wyczerpujących odpowiedzi. My zaś uważamy, że imię Izajasza zostało dodane albo przez błąd kopistów, co i na innych miejscach możemy dowieść, albo też po prostu z różnych świadectw biblijnych została utworzona jakaś jedna całość, Przeczytaj trzynasty psalm, a znajdziesz to samo.

(3, 4) Sam zaś Jan nosił odzienie z sierści wielbłądziej i pas skórzany około swych bioder: Z sierści miał [odzienie], mówi, nie z wełny. Inna jest wymowa surowej szaty, inna miękkich zbytków. Pas zaś skórzany, którym był przepasany także Eliasz, jest symbolem obumarcia. Odnośnie zaś do dalszych słów:

(3, 4) Pokarmem jego była szarańcza i miód leśny, [to trzeba powiedzieć, że] jest czymś odpowiednim dla mieszkańca pustkowia, że nie zaspokaja łakomstwa, a tylko zwykłe potrzeby ludzkiego ciała.

(3, 9) Bóg jest mocen z tych kamieni wskrzesić synów Abrahamowi. Kamieniami nazywa pogan dla ich zatwardziałości serca. Czytaj Ezechiela: Zabiorę powiada -wam serce kamienne i dam wam serce z ciała.(Ez 36,26) W kamieniu jest ukazana zatwardziałość, poprzez ciało delikatność. Albo też po prostu wskazuje na potęgę Bożą, ponieważ Ten, który wszystko z niczego uczynił, mocen jest także wzbudzić lud ze skał najtwardszych.

(3, 10) Oto już siekiera do korzenia drzew jest przyłożona. Głoszenie ewangelicznego orędzia, które jest jak ostry miecz obosieczny, jest nazwane 'siekierą', zgodnie z proroctwem Jeremiasza, który przyrównuje słowo Pańskie do siekiery, która rozłupuje skałę.

(3, 11) Nie jestem godzien, aby nosić Jego sandały. A w innej Ewangelii mówi: Nie jestem godzien rozwiązać rzemyka a Jego sandałów. Tu pokora, tam zaś ukazana jest tajemnica, albowiem Chrystus jest Oblubieńcem, Jan zaś nie zasługuje, by rozwiązać rzemyk Oblubieńca, aby dom Jego zgodnie 2 Prawem Mojżeszowym i przykładem Rut nie został nazwany domem tego, któremu zzuto sandał.

(3, 11) On was chrzcił będzie Duchem Świętym i ogniem. Albo dlatego, że ogniem jest Duch Święty, jak o tym Dzieje Apostolskie nas pouczaj  -zstępując, spoczął niby ogień na językach wierzących i wypełniły się słowa wypowiedziane przez Pana: Przyszedłem ogień rzucić na ziemię i jakże chcę, aby zapłonął; albo dlatego, że na razie jesteśmy chrzczeni Duchem, a dopiero w przyszłości ogniem, jako że i Apostoł zgadza się na taki sens: Ogień wypróbuje, jakie jest dzieło każdego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga! Komentarz nie związany z tematem lub obraźliwy, zostanie usunięty.